Plány megaprojektu Dunaj-Odra-Labe ztroskotaly. Tři moře nepropojí

0
259
Drone view of a lush green coastal forest. Beauty in nature. Environmental conservation backgrounds. Cheakamus River in Whistler, Canada.

Plavební kanál, o kterém měl uvažovat již Karel IV. a do budoucna by jeho vybudování zaměstnalo až 60.000 lidí, zřejmě definitivně končí. České ministerstvo dopravy navrhlo ukončení územní rezervy pro tuto mamutí stavbu v materiálu, který z původních více než 440 kilometrů spojených vodních děl ponechává pouze několikakilometrový úsek propojující Ostravu s Odrou u polských hranic.

Zprávu přinesl server iDNES.cz. Mnohomiliardová investice se měla vrátit v podobě propojení rušné vodní cesty a prostředí vhodného k rekreaci, slibovali zpracovatelé studie proveditelnosti. Faktické zrušení projektu, kterému však navzdory čilému plánování nevěřila veřejnost ani odborníci, nyní potěšil množství samospráv na plánované trase.

„Že je projekt D-O-L (kanál Dunaj-Odra-Labe) jako celek nereálný, bylo snad každému jasné. Pro nás je však zásadní, zda a jak bude pokračovat i dílčí projekt splavnění Odry,“ řekl MF DNES starosta Bohumína Petr Vícha. Podle něj je důležitá vládní dohoda, která by měla zajistit, že se stavba vyhne cenným lokalitám meandrů Odry na polské straně , a tím se projekt odsune z územního plánu města.

Kanál měl nejblíže realizaci během působení předchozího kabinetu, kdy ministerstvo dopravy nechalo zpracovat studii proveditelnosti, podle níž se výstavba měla Česku ekonomicky vyplatit. Jako příliš riziková vypadla z projektu větev spojující Labe s Moravou. Tím se předpokládané náklady měly snížit z 582 miliard korun (23,65 miliardy eur) na 281 miliard korun.

Aerial view of green grass forest with tall pine trees and blue bendy river flowing through the forest in Finland

Navzdory většinovému názoru, že v situaci, kdy Česku chybí dokončení zádové dálniční sítě a začíná mu odjíždět vlak iv přípravě vysokorychlostní železnice, k výstavbě dalšího projektu za stovky miliard korun nikdy nedojde, samotné plánování komplikovalo život velkému počtu lidí. \“Územní rezerva nás dlouhodobě omezuje, zejména při rekonstrukci inženýrských sítí,\“ řekl starosta Lipníka Miloslav Přikryl.

Předchozí článekOd 1. května startuje online registr účtů. Policistům zpřístupní údaje o klientech bank
Další článekSHMÚ má peníze do července, chybí miliony